iShares noteert internationale ETF aan Euronext Amsterdam

Eerste ETF met internationale effectenstructuur op het Europese continent

Amsterdam, Brussel, Lissabon, Londen en Parijs - 11 februari 2014 - Vandaag heeft iShares, het ETF-platform van BlackRock, haar iShares Euro Stoxx 50 ex-Financials UCITS ETF (EXFN) genoteerd aan de Amsterdamse markt van Euronext. Dit fonds is de eerste ETF (Exchange Traded Fund) op het Europese continent dat gebruik maakt van een internationale effectenstructuur, waarbij transacties exclusief worden afgewikkeld bij Euroclear Bank - de in Brussel gevestigde internationale centrale effectenbewaarder (ICSD).

Voorheen werden grensoverschrijdende ETF-transacties afgewikkeld bij verschillende nationale centrale effectenbewaarders (CSD's), met alle daaraan gekoppelde herstructureringskosten en risico's. Met deze nieuwe internationale effectenstructuur wordt de iShares ETF voor het eerst uitgegeven en afgewikkeld in een Internationale CSD (ICSD), in dit geval de Euroclear Bank. Hiermee verbetert de grensoverschrijdende liquiditeit en dat zorgt voor lagere operationele- en verhandelingskosten voor beleggingen in ETF’s. Dit kan bijdragen aan de verdere groei van de Europese ETF-markt.

Het nieuw genoteerde iShares EURO STOXX 50 ex-Financials UCITS ETF is een fonds met fysieke replicatie dat belegt in blue chip-effecten uit 12 Eurozone-landen, met uitsluiting van ondernemingen uit de financiële sector, en biedt beleggers hiermee een potentieel minder volatiele exposure naar aandelen uit de eurozone. Het fonds heeft een Total Expense Ratio van 20 basispunten.

Pedro Fernandes, Hoofd Exchange Traded Products van Euronext: "Wij zijn trots dat iShares ons als de eerste beurs op het Europese continent heeft gekozen voor de notering van deze innovatieve internationale ETF structuur, binnen het exclusieve, nieuwe ETF Euroclear Bank afwikkelingssegment. Het bevestigt nog eens onze positie als dé plaats voor ETF-notering en verhandeling op het Europese continent. Het aanpassen van de marktinfrastructuur aan het pan-Europese profiel van ETF’s kan zorgen voor operationele efficiëntie voor issuers en liquidity providers, maar - belangrijker nog - kan de spreads en de marktdiepte voor de eindbelegger verder verbeteren."

Gert-Jan Verhagen, Hoofd iShares Nederland, zei: "iShares vindt het geweldig dat zij de eerste ETF-verstrekker is die een internationale effectenstructuur op het Europese continent noteert aan Euronext. Wij verwachten dat beleggers met deze nieuwe structuur gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot een van de meest dynamische markten en tegelijkertijd kunnen profiteren van lagere kosten. Daarmee kunnen wij onze ambitie bereiken om niet alleen de markt te laten groeien maar ook de efficiëntie van de markten voor onze klanten te vergroten."

Mo M'Rabti, Deputy Global Head International Markets van Euroclear: "Euroclear is verheugd om met BlackRock integraal deel uit te maken van de hervorming van de ETF-branche in Europa. Het doel van de nieuwe internationale structuur is om een eind te maken aan de vroegere problemen rond versnippering en herstructurering na verhandeling die gepaard gaan met de verhandeling van ETF’s aan verschillende beurzen. Deze extra notering aan Euronext Amsterdam bewijst dat verhandeling van ETF’s met verschillende noteringen kan verlopen met naadloze en efficiënte afwikkeling achteraf. We verwachten de total ownership kosten voor ETF-beleggers te kunnen verlagen en daarbij - net zo belangrijk- de afwikkelingsefficiëntie, die suboptimaal is geweest zeker voor grensoverschrijdende stromen, te kunnen verhogen."

De nieuwe ETF-notering komt na een succesvol jaar van nieuwe noteringen aan de ETF-markt van Euronext in 2013. Euronext meldde een toename van de nieuwe ETF-noteringen met 76% in vergelijking met 2012, met in totaal 51 noteringen aan haar Europese markt, zodat zij thans een totaal van 564 ETF’s genoteerd heeft. In Amsterdam bedroeg de toename van nieuwe ETF’s 223% in vergelijking met 2012, waarmee het totaal nu staat op 127 ETF’s.

Nota voor editors

Over BlackRock
BlackRock is een toonaangevende aanbieder van beleggingsproducten, risicobeheer en adviesdiensten voor institutionele en particuliere cliënten over de hele wereld. Het totaal beheerd vermogen (AUM) van BlackRock bedroeg per 31 december 2013 $ 4.324 miljard. Met een brede reeks producten, waaronder mandaten, beleggingsfondsen, iShares® Exchange Traded Funds (ETF's) en andere gepoolde beleggingen, helpt BlackRock cliënten om hun beleggingsdoelen te bereiken en adequate oplossingen te vinden voor hun specifieke behoeften. Via BlackRock Solutions® biedt BlackRock aan een groot aantal institutionele cliënten ook risicobeheer, strategisch advies en een enterprise investment-systeem. Het hoofdkantoor van BlackRock is gevestigd in New York. De firma telde per 30 september 2013 ca. 11.400 medewerkers in 30 landen en is prominent aanwezig in alle grote wereldwijde markten, waaronder Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, Australië, het Midden-Oosten en Afrika. Zie voor meer informatie de website: www.blackrock.nl
Over iShares
iShares is wereldwijd de grootste aanbieder van Exchange Traded Funds (ETF's) met een totaal aanbod van meer dan  600 fondsen, die toegang bieden tot aandelen, obligaties en commodity's en die verhandeld worden aan 20 beurzen over de hele wereld. De fondsen van iShares worden net als een regulier aandeel gekocht en verkocht op de beurs. iShares ETF's zijn voor veel particuliere en institutionele beleggers en financiële tussenpersonen aantrekkelijk vanwege hun relatief lage kosten, flexibiliteit en transparantie. Beleggers kunnen iShares fondsen kopen en verkopen via een broker, financieel adviseur of online-platform en kunnen hun fondsen aanhouden in diverse soorten rekeningen bij hun broker. Tot de cliënten van iShares behoren zowel institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en fondsbeheerders als particuliere beleggers die ondersteund worden door een financieel adviseur en high net worth individuals.
About Euroclear

Euroclear Bank provides settlement and related securities services for cross-border transactions involving domestic and international bonds, equities, derivatives and investment funds. Serving major financial institutions located in more than 90 countries, Euroclear Bank, based in Brussels, is part of the Euroclear group. Euroclear Bank is rated AA+ by Fitch Ratings and AA by Standard & Poor’s.

Euroclear is the world’s largest provider of domestic and cross-border settlement and related services for bond, equity, derivatives and fund transactions. The Euroclear group includes Euroclear Bank, based in Brussels, as well as Euroclear Belgium, Euroclear Finland, Euroclear France, Euroclear Nederland, Euroclear Sweden and Euroclear UK & Ireland. The Euroclear group settled the equivalent of EUR 572 trillion in securities transactions in 2013, representing 170 million domestic and cross-border transactions, and held almost EUR 24.2 trillion in assets for clients. For more information, please visit www.euroclear.com

Over Euronext

Euronext is de primaire beurs in de Eurozone met meer dan 1.300 uitgevende instellingen die samen goed zijn voor een beurswaarde van € 220 miljard, een franchise op het gebied van topaandelen met meer dan 20 uitgevende instellingen in de EURO STOXX 50®-benchmark en een sterk en divers binnenlands en internationaal klantenbestand.

Euronext exploiteert gereguleerde en transparante aandelen en derivatenmarkten. Het totale productaanbod van Euronext omvat aandelen, ETFs, warrants & certificaten, obligaties, derivaten, commodities en indices. Daarnaast zet Euronext haar expertise op het gebied van actieve markten in door technologie en beheerde diensten aan derden te leveren.

De gereguleerde markten van Euronext zijn Euronext, Alternext en de Vrije Markt; daarnaast biedt zij EnterNext, dat toegang tot kapitaalmarkten voor het MKB mogelijk maakt. Euronext is een volledige dochteronderneming van IntercontinentalExchange Group (ICE).

About IntercontinentalExchange Group

IntercontinentalExchange Group (NYSE: ICE) is the leading network of regulated exchanges and clearing houses for financial and commodity markets.  ICE delivers transparent, reliable and accessible data, technology and risk management services to markets around the world through its portfolio of exchanges, including the New York Stock Exchange, ICE Futures, Liffe and Euronext.

Trademarks of ICE and/or its affiliates include IntercontinentalExchange, ICE, ICE block design, NYSE Euronext, NYSE, New York Stock Exchange, LIFFE and Euronext. Information regarding additional trademarks and intellectual property rights of IntercontinentalExchange Group, Inc. and/or its affiliates is located at https://www.theice.com/terms.jhtml and http://www.nyx.com/terms-use.

ICE Safe Harbour Statement
Safe Harbor Statement under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 - Statements in this press release regarding ICE's business that are not historical facts are "forward-looking statements" that involve risks and uncertainties. For a discussion of additional risks and uncertainties, which could cause actual results to differ from those contained in the forward-looking statements, see ICE's Securities and Exchange Commission (SEC) filings, including, but not limited to, the risk factors in ICE's Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2012, as filed with the SEC on February 6, 2013.

Voor meer informatie: