Krister Modin, Analytiker, Euroclear Sweden

Andelen 21-30-åriga aktieägare fortsatte minska 2023 och nu konstateras ett trendbrott. Sju av ungas tio favoritaktier tappade stora värden på börsen och åldersgruppen minskar sitt innehav i 158 av 202 undersökta bolag. Det visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik.

– Sedan 2013 har andelen yngre aktieägare ökat, men det var en utveckling som fick sig en törn 2022 och fortsatte nedåt 2023 varför vi nu kan konstatera ett trendbrott. Det kan förklaras av felsatsningar på börsen samt att yngre personer inte har marginaler att invänta en vändning, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

2013 var antalet aktieägare i åldersgruppen 21-30 cirka 131 000 personer. Fram till 2021 växte gruppen till 321 000 personer, för att därefter vända neråt och 2023 bestod gruppen av cirka 302 000 personer.

– Även om 21-30-åringarna totalt sett har ökat med 130 procent de senaste tio åren, så lämnade 11 000 av dem börsen under 2023. Det är ingen bra utveckling. Det är viktigt för bolagen att ha en jämn mix av ägare i olika åldersgrupper eftersom de har olika perspektiv på långsiktigheten i ägandet, säger Krister Modin.

21-30-åringarnas favoritbolag under 2023 var: MGI, Plejd, Evolution, SBB och Neobo fastigheter. Av dessa fem bolag gick fyra minus på börsen under året. Unga har framför allt sålt sitt innehav i: Neobo Fastigheter (-24 000 aktieägare) och SBB (-10 000 aktieägare).

Värdeförändring* i 21-30-åringarnas tio favoritbolag 2023

81-90-åringar: 6,7%
91 och äldre: 2,8%

Euroclear Swedens aktieägarstatistik

Euroclear Sweden har licens från Finansinspektionen att hålla aktieägarregistret över Sveriges alla noterade bolag i egenskap av Sveriges värdepapperscentral. Underlaget i rapporten utgörs av samtliga svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel samt svenska onoterade aktiebolag vars aktier är anslutna till värdepapperssystemet, totalt 1 659 bolag.

Aktieägarrapporten 2023, den fullständiga rapporten om aktieägandet i Sverige, hittar du här.

liknande nyheter

22/02/2024

Störst ökning av aktieägare i Västsverige: Göteborg-Bohuslän tar över förstaplats

Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik visar att antalet aktieägare i storstadsregionerna har ökat mest. Regionala siffror visar att Göteborg och Bohuslän har den största procentuella ökningen med 31,2 procent sedan 2017 och tar därmed över förstaplatsen från Skåne, som åker ner på plats tre.

08/02/2024

Privatpersoners aktieägande upp 12,4 procent 2023 – tre banker på topp 10-listan

Euroclear Swedens färska aktieägarstatistik för 2023 visar att marknadsvärdet på privatpersoners aktier ökade 12,4 procent under 2023 jämfört med året innan. Investor, Telia och Ericsson är favoritaktierna. Handelsbanken seglar upp på topp 10-listan.

13/02/2024

Kvinnornas aktieportfölj 47 procent bättre än männens under 2023 – historiskt trendbrott

Kvinnornas aktieportfölj steg 15,14 procent och männens med 10,33 procent under 2023 jämfört med föregående år, visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik för 2023. Det är första gången sedan minst 2016 då mätningarna startade som kvinnornas aktieinnehav ökade mer i värde än männens. Dessutom har antalet kvinnliga aktieägare ökat mer än männen.

21/11/2023

Digitala stämmor ökar ägarrepresentationen

Snabbare beslutsvägar, bredare ägarrepresentation och ökade hållbarhetsvärden. Det är exempel på gynnsamma effekter som kommer av digitala årsstämmor, menar experter från Euroclear Sweden. Bolaget uppmanar styrelser att dra nytta av det digitala formatets möjligheter om regeringens proposition om digitalstämmor går igenom vid årsskiftet.

För mer information, kontakta:

Cecilia Strömmar
Marknads- och kommunikationschef