iShares en Euroclear vergroten toegang tot Exchange Traded Funds

April 24 2013, Amsterdam / Brussels / London – De toegang voor beleggers tot Exchange Trade Funds is vergroot dankzij de opname van vijftig index trackers van iShares op het FundSettle platform. iShares is het ETF-onderdeel van BlackRock (BLK:NYSE). FundSettle is onderdeel van Euroclear Bank, de toonaangevende aanbieder van internationale centrale effectenbewaring.

FundSettle geeft ruimte aan meer dan 65.000 beleggingsfondsen, waarbij fondsmanagers worden gekoppeld aan externe distributeurs, zoals private banks en vermogensbeheerders, door een geautomatiseerd patform te bieden voor klantorders en de afwikkeling van transacties. iShares index trackers zijn de eerste ETF’s op het platform, waarmee beleggers in staat worden gesteld orders te plaatsen en transacties af te handelen op dezelfde manier als dat wordt gedaan voor beleggingsfondsen.

BlackRock en Euroclear zullen deze service initieel beschikbaar maken in Nederland, maar onderzoeken nu of ze ETFs ook op deze manier kunnen aanbieden in andere Europese markten.

ETF’s worden verhandeld als aandelen op de aandelenmarkt en bieden beleggers brede exposure op de financiële markten, waarbij doorgaans effecten worden gehouden die zijn opgenomen in populaire indices als de MSCI Europe en de S&P 500. Dankzij het aanbod via FundSettle kunnen beleggers nu ook aandelen in de fondsen kopen en verkopen aan het einde van de dag tegen ‘net asset value’ (‘NAV’) in plaats van de exacte intra-dag prijs.

BlackRock en Euroclear verwachten dat het gebruik van index trackers in Nederland verder toe zal nemen door het nieuwe aanbod, onder meer doordat adviseurs portfolio’s aan gaan bieden met daarin ETF’s en beleggingsfondsen gezamenlijk. Het gebruik van ETFs in Europa is snel gestegen in de laatste 5 jaar. Eind maart van dit jaar werd voor  $373 miljard in ETF’s belegd in Europa, vergeleken met $133 miljard eind 2007 (bron: BlackRock).

Leen Meijaard, Hoofd iShares in Europa, het Midden Oosten en Afrika: “Er is veel interesse in ETF’s momenteel nu de markten naar een model gaan zonder retrocessies. Veel beleggers willen in staat worden gesteld ETF’s te kopen op dezelfde manier waarop beleggingsfondsen worden gekocht via hun bank of vermogensbeheerder. De toevoeging van iShares aan het FundSettle platform stelt Nederlandse beleggers in staat om hun portfolio’s op een brede, gediversificeerde en eenvoudige manier samen te stellen.’’

Jo Van de Velde, Hoofd Product Management van Euroclear: ‘’Door te voldoen aan de behoefte van klanten om hun ETF-transacties via het FundSettle platform stellen we beleggers in staat index trackers op dezelfde manier aan de schaffen als dat gebeurt bij beleggingsfondsen. Euroclear is verheugd om de langdurige samenwerking met BlackRock te continueren, teneinde een kwaliteitsspectrum van ETF diensten te leveren aan institutionele en particuliere klanten.’’

De geregistreerde index trackers zijn geselecteerd op basis van de behoeftes van Nederlandse beleggers en bieden toegang tot aandelen en obligaties in zowel ontwikkelde, als ontwikkelende markten. Het gaat onder meer om de iShares MSCI Europe ETF, de iShares MSCI World ETF en de iShares Barclays Euro Corporate Bond ETF.

Nota aan redactie

Over BlackRock

BlackRock is toonaangevend op het gebied van beleggingsbeheer, risicomanagement en advies voor institutionele en commerciële beleggers uit de hele wereld. Op 31 maart 2013 bedroeg het vermogen onder beheer (AUM) van BlackRock $3.936 triljoen. BlackRock biedt producten van alle risico-gradaties die tegemoetkomen aan de wensen van klanten, zoals actieve, verbeterde en indexstrategieën op alle markten en in alle activaklassen. De producten worden aangeboden in diverse vormen zoals aparte rekeningen, beleggingsfondsen, iShares® (trackers) en andere gezamenlijke beleggingsfondsen. BlackRock biedt ook risicomanagement, advies en beleggingssystemen voor ondernemingen aan een groot aantal institutionele beleggers via BlackRock Solutions®. Het hoofdkantoor van BlackRock is in New York City gevestigd. Bij BlackRock werken, met ingang van sinds 31 March 2013, ongeveer 10.600 medewerkers in 30 landen. Het bedrijf is sterk vertegenwoordigd op belangrijke, wereldwijde markten, zoals Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, Australië en het Midden-Oosten en Afrika. Bezoek voor meer informatie de website van het bedrijf op www.blackrock.com.

Over iShares

Alle verwijzingen naar “iShares-fondsen” of “iShares-ETF’s” in dit document verwijzen naar iShares PLC, iShares II PLC, iShares III PLC en iShares V PLC (de “Ondernemingen”), ondernemingen die Ierse beleggingsmaatschappijen zijn van het open type met variabel kapitaal en met een gescheiden aansprakelijkheid tussen de subfondsen, en zijn georganiseerd onder de wetten van Ierland en erkend door de Irish Financial Regulator (de "Ierse toezichthoudende autoriteit")[1]. Het beleggingsbeleid van elk van de iShares ETF’s is het rendement van zijn respectievelijke referentie-index na te bootsen.

iShares[2] is de wereldwijde productleider in exchange-traded funds, met meer dan 600 fondsen verspreid over aandelen, vastrentende effecten en grondstoffen, die verhandeld worden op 20 effectenbeurzen over de hele wereld. iShares-ETF’s worden zoals gewone aandelen gekocht en verkocht op de effectenbeurzen. Deze producten zijn voor veel individuele en institutionele beleggers en financiële tussenpersonen aantrekkelijk omwille van de relatief lage kosten, de belastingsefficiëntie en de flexibele verhandelingsmogelijkheden. Beleggers kunnen deelbewijzen kopen en verkopen via elke makelaarsfirma, financieel adviseur of online makelaar, en de fondsen in elk type makelaarsrekening houden. De iShares-klantenbasis bestaat hoofdzakelijk uit het institutionele segment van pensioenfondsen en fondsenbeheerders, en uit het particuliere segment van financieel adviseurs en welgestelde individuen.

Over Euroclear

De Euroclear groep bestaat uit Euroclear Bank, Euroclear Belgium, Euroclear Finland, Euroclear France, Euroclear Nederland,Euroclear Sweden en Euroclear UK & Ireland. De Euroclear groep settlede in 2012 effectentransacties ter waarde van meer dan EUR 541 biljoen, ofwel 159 miljoen nationale en grensoverschrijdende transacties, en hield voor meer dan EUR 23 biljoen activa aan voor cliënten.

Any questions?